Kau dan aku, Siapa kita?










                                                                                        BAB 1



Pada awal pagi lagi Tengku Qarlish Hanani  sudah bangun untuk ke sekolah,tahun ini ,tahun terakhir nya kerana pada tahun ini dia akan menduduki perperiksaan sijil pelajaran Malaysia (SPM).Rupanya secantik namanya,wajah gadis kacukan melayu-jepun itu tiada cacat celanya,bahkan adiknya  Tengku Puteri Farhana  juga cantik paras rupanya tetapi Tengku Puteri Farhana iras-iras bapanya Tengku Eizlan,manakala Tengku Qarlish pula iras wajah ibunya Puan Marlisa. Tengku Qarlish lebih rapat bersama ibunya berbanding dengan bapanya.

"Assalamualakum,good morning ,papa,mama,ana, dah makan ke belum?"sapa Tengku Qarlish apabila melihat kesemua ahli keluarganya sudah berada di meja makan,"Waalaikumusalam,belum kami tunggu kamu la lambat sangat la.."jawab ahli keluarga nya hampir serentak.Selalu nya Tengku Qarlish tiba lebih awal di meja makan,namun hari ini dia terlewat,kerana malam tadi dia menyiapkan beberapa tugasan yang diberikan oleh gurunya sebagai kerja khusus.Usai bersarapan, Tengku Qarlish dan Tengku Puteri Farhana ke sekolah dihantar oleh Pak Mad,Pak Mad ialah driver  khas yang diupah oleh papanya untuk menghantar dan menjemput Tengku Qarlish dan Tengku Puteri Farhana ke sekolah.

Semasa di dalam kereta, Tengku Puteri Farhana kelihatan gelisah,setelah beberapa minutes melihat keadaan Tengku Puteri Farhana itu "kau kenapa ana?aku tengok dari tadi macam ada ulat bawah pungung je,tak reti nak dudok diam ke,kiri,kan,kiri,kanan kau ubah tempah?pastu aku tengok muka kau macam kucing hilang anak je muke,gelisah semacam kenapa?tanya Tengku Qarlish apabila melihat posisi dudok adiknya dari tadi berubah.

"Bukan apa kak,ana sebenar nya ada benda nak bagi tahu akak.Sebenarnya ana dah hilang kan iPhone 4 yang akak punya,tapi ana bukan sengaja pun,semalam ana pergi Times Square,lepastu macam mana entah ana tak tahu anan letak kat mana iPhone tuh tapi anan rasa ana dah masukkan kat dalam beg,tapi pagi tadi bila nak bagi balik kat akak ana tengok iPhone tuh tak ada dalam beg ana"ujar Tengku Puteri Farhana dengan wajah yang gelisah.Apabaila mendengar penjelasan adik nya itu,Tengku Qarlish terus tersenyum kerana iPhone 4 miliknya itu tidak hilang,malam tadi selepas adiknya tidur,Tengku Qarlish masuk ke bilik adiknya untuk mengambil i   phone4 itu,namun Tengku Puteri Farhana sudah tidur jadi dia mengambil saja telefon itu,dia ingat inging memberitahu adik nya keesokan hari nya,tapi abila pagi itu dia tengok Tengku Puteri Farhana sudah turun ke bawah dengan lebih awal,dia matikan sahaja niatnya itu."Dah la,ana jangan risau,aku yang ambil telefon tuh,aku nak bagitau kau semalam,tapi kau dah tidur "ujar Tengku Qarlish.Apabila mendengar kata kata kakak nya itu,wajah Tengku Puteri Farhana seperti kucing dah jumpa anaknya balik.Fuh!lega!.Sampai saja di sekolah  Tengku Puteri Farhana terus saja turun dari kereta dan masuk ke dalam sekolah dengan semangat nya,ceh macam nak pergi berperang la pulak.




Tengku Qarlish terus masuk ke dalam kelas nya.Elok saja punggungnya memcacah kerusi,dua orang sahabat baik nya terus mendapat kan nya.huh apa lagi,gossip la tuh,mereka bertiga kalau tak bergossip satu hari tak sah. Asyikin  dan Mia itu lah nama dua orang sahabat baiknya,mereka bertiga berkawan sejak tingkatan satu,jadi tak kisah la jika pelajar sekolah itu mengelar mereka 3 Twins kerana meraka selalu bersama ke mana saja,kecuali ketika di rumah,tak kan dekat rumah pun kawan Tengku Qarlish ada,kecuali la mereka jiran Tengku Qarlish.

"Mia ,Qarlish korang tengok tak semalam kat  8TV Mnet Asian Music Awards yang dekat Singapore tuh?"Tanya Asyikin kerana dia tahu,dua orang sahabat baik nya itu juga mempunyai minat yang sama dengan nya,apa lagi giless K-pop la.Farhah hanya menganguk manakala Tengku Qarlish sudah mengelengkan kepala nya,jika 3 kali pandang sudah seperti orang menyanyi lagu Anguk anguk Geleng –geleng nyanyian Ahli Fiqir."Ish apa la korang ni,orang fikir fasal SPm nak dekat,korang pulak boleh cakap fasal K-pop,nanti lepas SPM kita cakap la fasal K-pop pon"ujar Tengku Qarlish."Eleh dia pon sama je ,padahal dia yang suka sangat ngan K-pop tuh"gumam Asyikin."Ehem,aku boleh dengar erh apa yang kau cakap"kata Tengku Qarlish yang inging memeranjatkan Asyikin kerana membuat dosa kering itu.

Namun perbualan mereka terhenti apabila guru kelas mereka ,Puan Siti Sarah masuk ke dalam kelas mereka,cikgu siti masuk ke dalam kelas diikuti seorang pelajar lelaki yang mukanya iras iras nichkun 2 PM .Usai pelajar kelas 5 magika memberi salam,cikgu siti bersuara"ok kelas,hari ni kamu ada kawan baru"setelah cikgu siti selesai menerangkan kehadiran "tetamu" itu,pelajar kelas 5 magika terus bisng seperti pasar borong selayang."Ok ,Zarif sila perkenalkan diri"kata cikgu siti.

"Nama saya Tengku Zarif bin Tengku Ilyas,saya berasal dari Putrajaya dan berpindah ke sini atas urusan keluarga,Kamu semua bole panggil saya Ku Zarif tapi kalau nak panggil Zarif pun tak apa.Kelas 5 magika sudah gamat dengan suara pelajar-pelajar yang memperkatakan tentang pelajar baru itu,ada juga yang berbisik sesame sendiri tidak terkecuali kawan baik Tengku Qarlish,siapa lagi? Farhah dan Asyikin la,sementara itu Tengku Qarlish pula?guest what?hanya membuat muka bosannya sambil memintal mintal rambutnya.

"Ok ,disebabkan nama kamu ada tengku so kamu akan dudk di hadapan tengku juga,Tengku Zarif akan duduk dihadapan Tengku Qarlish"kata cikgu Siti dengan nada bergurau,"Tengku Qarlish,sila berdiri agar Tengku Zarif tahu kedudukan kamu"ujar cikgu Siti.Apabila mendengar namanya dipanggil,Tengku Qarlish terus  mencebik sambil bangun dari kerusi"Apa fasal pula aku yang kene berdiriuntuk dia nie.Cikgu pun satu nak juga suruh aku tayang muka aku yang cun ni"gumam Tengku Qarlish.Hanya 2 orang kawan baiknya saja yang mendengar kata kata Tengku Qarlish itu namun dibiarkan sepi saja kerana mereka sudah lali dengan perangai Tengku Qarlish yang satu itu.

Terus saja Tengku Zarif duduk dihadapan Tengku Qarlish.Sebelum duduk,Tengku Zarif sempat melemparkan senyuman kepada Tengku Qarlish namun senyuman itu hanya dibalas dengan jelingan tajam."Muka dah cantik,nama pun cantik,tapi garang macam bini harimau"kata Tengku Zarif dalam hati.




P/s:terima kasih daun keladi sebab sudi bace,komen lah nye,kalu boleh komen yang membina,supaya kita dapat perbaiki kesilapan.

SHINCAN SUKA ACTION KAMEN SUDAH BACA SILA KOMEN

2 comments:

aya dayana♥ said...

nice story. hehe. thanks inbox kt shoutbox. best tuh bole lah. buat yang termampu je.
teruskan berkarya.

emmy honey said...

tak,biase jer,akak punye lagi best,akak sambung lah cerpen butang tuh